shutterstock_1065696416
סיגל מזרחי

סיגל מזרחי

פיגמנטציה והבהרת העור

פיגמנטציה פירושה הופעת כתמים על־גבי העור. הכתמים מופיעים בדרך כלל במרכז הפנים: בסנטר, על השפה העליונה (ה”שפם”), באזור המצח, וכן בכל אזור החשוף לשמש. הגורם הישיר לתופעה הוא הפרשת יתר של הצבען (פיגמנט) מלנין בשכבה העליונה של העור.

הגורמים: תורשה, חשיפה לשמש ושינויים הורמונליים

הנטייה לפיגמנטציה היא בדרך כלל תורשתית, ולפיכך אפשר לראות לעתים קרובות סבתא, בת ונכדה שנאלצות להתמודד שלושתן עם הופעת כתמים לא אסתטיים על פניהן. בנוסף, חשיפה לקרינת השמש גורמת גם היא לפיגמנטציה, והדבר ניכר במיוחד בארצות שטופות שמש כמו שלנו שבהן חיים אנשים בעלי גון עור בהיר יחסית. שינוי באיזון ההורמונים בגוף יכול להגביר את התופעה, ולכן היריון, תרופות מסוימות כגון גלולות למניעת היריון וגורמים אחרים היוצרים שינויים הורמונליים משפיעים על הופעת הכתמים. גם עקה (לחץ נפשי, “סטרס”) היא גורם המאיץ פיגמנטציה.

העור זוכר

כתמים שנוצרים כתוצאה מחשיפה לקרינת השמש יכולים להופיע שנים רבות לאחר החשיפה עצמה. העור כאילו “זוכר” את אותו שיזוף מוגזם לפני שנים, ומזכיר לנו אותו זמן רב אחרי ששכחנו את האירוע ההוא. הסיבה לכך היא הנזק שנגרם לשכבה העמוקה יותר של העור הדרמיס. הנזק הזה “צף” ומתגלה על־פני העור רק כעבור זמן רב.

המלנין

צבע העור שלנו נובע מצבען (חומר צבע טבעי, פיגמנט בלעז) המכונה מלנין (melanin). המלנין מופרש מתאים המכונים מלנוציטים (melanocytes). אלה הם תאי עור הנמצאים באפידרמיס (השכבה העליונה של העור). המלנין יוצר צבע כהה ש”בולע” את הקרינה המזיקה של השמש, וכך מגן על העור מפניה. אזור פגוע בעור, בפרט אזורים שנפגעו מחשיפה ממושכת לשמש, עלול להפריש כמות עודפת של מלנין, וכך נוצר כתם לא־אסתטי על־גבי העור. התופעה, כאמור, אינם נובעת רק מחשיפה לשמש. לתורשה ולשינויים הורמונליים יש השפעה חזקה על הופעת הכתמים.

סוגי פיגמנטציה

יש כמה סוגים של פיגמנטציה, על פי אופי הכתמים והסיבה הגורמת להם.

נמשים – הנמשים מתאפיינים בכך שהם מופיעים בגיל צעיר מאוד, בין גיל שלוש לארבע שנים.

פיגמנטציה פוסט־טראומטית – הכוונה להופעת כתמים בעקבות אירוע מזיק לעור (“טראומה”), לדוגמה, כוויית שמש (שיזוף מוגזם), כוויית חום (עקב נגיעה בתנור חם וכדומה), פילינג עמוק, הסרת שיער בשעווה וכן מכה או חבלה.

מסכת הריון – הכוונה להתכהות סימטרית, בדרך־כלל באזורי עצמות הלחיים, המצח, הסנטר ומעל לשפה העליונה, המופיעה על גבי העור בזמן היריון, בדרך כלל בחלק השני או השלישי שלו. מומלץ לטפל בבעיה לאחר הלידה ובתום תקופת ההנקה, אבל לא לחכות זמן נוסף מעבר לכך. יש לאבחן את מצב העור ולהתחיל להשתמש בקביעות בתכשירי הבהרה. תהליך ההבהרה אורך זמן, ולכן יש להתמיד בטיפול ולהתאזר בסבלנות.

הטיפול בפיגמנטציה

שיטת הטיפול בפיגמנטציה מכונה “טיפול דו עומקי”, שכן היא פועלת על שתי שכבות (“עומקים”) של העור – האפידרמיס, שהוא השכבה העליונה, והדרמיס, שהוא השכבה העמוקה יותר של העור. הטיפול נעשה באמצעות תכשירים המעודדים השלה של שכבת העור העליונה (האפידרמיס) וחידוש שלה. חומרי הבהרה מוחדרים לעומק העור, לאזור שבו נמצאים המלנוציטים, התאים המייצרים את פיגמנט המלנין.

טיפול בפיגמנטציה בעור כהה – עור כהה עם נטייה לפיגמנטציה דורש טיפול זהיר יותר עם חומרים מיוחדים. זאת משום שטיפול לא־נכון עלול להחמיר את הפיגמנטציה בעור כזה. כשמדובר בעור כהה יש להימנע מפילינגים מכל הסוגים. קילוף חזק של העור יגרה את ייצור המלנין במקום להפחית אותו, ויגרום להיווצרות כתמים חדשים. הטיפול בעור כהה מבוסס על חומרי הבהרה מיוחדים לעור כהה. החומרים האלה ישפיעו על הפרשת המלנין בצורה עדינה יותר ויבהירו את הכתמים בצורה הדרגתית.

תוצאות הטיפול בפיגמנטציה ניכרות רק כעבור מספר חודשים. לאחר מכן יש להתמיד בטיפול כדי לשמור על התוצאה.

וכמובן, עוד לפני ההיזקקות לטיפול, הטוב ביותר הוא מניעה. ישלהימנעמחשיפהלשמש, ובעת הצורך להשתמש בקרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה.

אהבת? שתפי :-)

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Call Now Button דילוג לתוכן